Darm honey! Wat jouw ‘gut’ met je huid te maken heeft

Het nieuwe, veelgehoorde, Engelse begrip “gut-health” heeft ook zijn weg naar de lage landen gevonden. Het woordje guts komt van gastrointestinal system en daarmee wordt je maag-darmstelsel bedoeld. Maar, huh, deze blog gaat over je huid. Toch? Zeker. En hieronder gaan we je precies vertellen wat je guts met je huid te maken hebben. 

Dat klinkt gut zeg!

Laten we beginnen bij het begin: wat gebeurt er precies in je guts? In jouw maag-darmstelsel wordt alles wat je eet bewerkt zodat koolhydraten, eiwitten en vetten kunnen worden gesplitst in hun bouwstenen glucose, aminozuren en vetzuren. Ze worden zó klein gemaakt dat ze via de wand van je dunne darm kunnen worden opgenomen in je bloed. 

Mooi verhaal, lekker kort. Dan is er nog een andere functie van je gut: het is gekoppeld aan je brein. Weet je nog dat je zo nerveus werd toen je voor het eerst een spreekbeurt gaf? Dat gevoel is een goed voorbeeld van je gut ft. je brein en vice versa. Naast het opslorpen van voedingsstoffen, staat jouw gut ook in direct contact met je brein en is jouw gemoedstoestand hiervan afhankelijk. Mind blowing, letterlijk. 

Onderzoek naar de connectie tussen je brein en je gut is nog maar net begonnen, dus het is nog niet helemaal duidelijk of het brein je gut beïnvloedt of juist andersom. Dat ze aan elkaar verbonden zijn door miljoenen zenuwen is inmiddels wel bewezen. Binnen in je gut vind je het microbioom, een omgeving waar ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën leven. Bacteriën helpen ons lichaam om evenwicht te bewaren en ons immuunsysteem te verbeteren. Een disbalans in het microbioom wordt vaak gelinkt aan fysieke of mentale ziekten, zoals diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten, depressie en angststoornissen. 

Omdat je darmen en hersenen met elkaar zijn verbonden door zenuwen en andere chemische stofjes, heeft een evenwichtig microbioom effect op de gezondheid van je brein. Dit kan uiteindelijk leiden tot stress en een slecht humeur. 

Wat is de link tussen gut en huid?

Recentelijk hebben onderzoekers uitgezocht of de gut-breinlink ook effect heeft op de gezondheid van je huid. Een recent onderzoek wijst uit dat de groei van kleine, darmbacteriën (SIBO), een aandoening waar sprake is van extreme bacteriële groei in de dunne darm, tien keer zo vaak voorkomt bij mensen met acne. Veertien procent van mensen met Colitis Ulcerosa en 24 procent van Ziekte van Crohn patiënten hebben last van hun huid. 

Door de ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in balans te brengen, zorgt jouw gut ervoor dat je huid giftige stoffen en andere bacteriën kan tegenhouden. Als zowel je huid als je gut in balans en gezond zijn, zal je in staat zijn meer ontstekingsremmende moleculen aan te maken. Deze helpen je lichaam om huidproblemen zoals acne, eczeem, psoriasis en rosacea te verslaan.

Wat kan ik doen om mijn gut health te verbeteren?

Een goede balans is belangrijk, laat dat duidelijk zijn. En om die goede balans te krijgen kan je een aantal dingen zelf doen. Hoe? Met een gezond en gevarieerd dieet. Je ouders hadden dus toch gelijk! 

Een gezond dieet bevat probiotica en prebiotica. Prebiotica is voeding voor de “goede” bacteriën. Probiotica is voeding met “goede” bacteriën. Dan heb je nog Polyfenol-rijke voeding, zoals cacao, groene thee en olijfolie, die ook fantastisch zijn voor je gut health.

Koolhydraatrijke voeding, zoals wit brood, witte bloem, witte rijst, zoete koek, snoepjes en andere kunstmatige suikers kan je het beste vermijden. Deze voeden namelijk de “slechte” bacteriën. 

PRO-TIPS van ons, voor jou

  1. Zorg dat je prebiotica binnenkrijgt. Eet dan ook veel groenten, volkoren granen, noten, zaden en fruit.
  2. Ga helemaal los met yoghurt, kimchi, kefir, zuurkool, miso, kombucha en augurken, zodat je voldoende probiotica tot je neemt.
  3. Verdiep je eens in voedingssupplementen. Zo wordt het probiotische Lactobacillus Acidophilus (ook wel L. Acidophilus) vaak gebruikt om huidproblemen te verhelpen. Bij een onderzoek met 300 deelnemers, merkte 80% verbetering aan de huid bij het slikken van dit type supplement. 
  4. Detoxen kan een goede manier zijn om de balans weer terug te brengen. Dit kun je op allerlei verschillende manieren doen. Kijk dus wat goed bij jou past en vraag eventueel advies van een professional. 
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van nieuwe Blositive blogartikelen.

Laatste berichten